“Hoe kan ik als leidinggevende of HR-manager een opbouwend gesprek met mijn zieke werknemer voeren zonder dat hij of zij het gevoel heeft dat hij van alles moet?” Dit is een vraag die vaak aan onze inzetbaarheidscoach wordt gesteld. Wat is het inzetbaarheidsgesprek? Wat doet de inzetbaarheidscoach? En wat zijn de voordelen voor u? In dit blog leggen we het uit.

Het doel van het inzetbaarheidsgesprek is dat uw werknemer sneller weer aan het werk is. Dit bereiken we door korte lijnen, een goed beeld en een medisch advies. Al onze inzetbaarheidscoaches zijn BIG geregistreerd. Lees verder hoe dit precies werkt.

Wat is het inzetbaarheidsgesprek?

De belastbaarheid van uw werknemer is verlaagd. Dit kan door psychische problemen komen, door mantelzorg, door life events, door burn-out of door een fysieke beperking zijn. Wat de oorzaak ook is, u als leidinggevende heeft er baat bij dat hij of zij zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Immers het werk blijft liggen en elke dag dat hij ziek thuis is, kost het u geld. Hij kan hierdoor het gevoel krijgen dat hij van alles moet en ‘gooit zijn kont tegen de krib’. In zo’n geval biedt een inzetbaarheidsgesprek uitkomst.

Tijdens het gesprek gaan we op zoek naar de balans. Stel, uw werknemer verleent op dit moment mantelzorg. Zijn belastbaarheid gaat omlaag, terwijl de fysieke belasting door de extra zorg omhoog gaat. In zo’n geval vindt de werknemer het logisch dat hij minder gaat werken of zelfs stopt met werken en zich ziek meldt. Immers de mantelzorg kan niet zomaar worden gestopt. De inzetbaarheidscoach gaat in gesprek met de werknemer en kijkt of er andere haalbare oplossingen zijn dan ziek melden voor werk. In het inzetbaarheidsgesprek vraagt de coach in de breedte uit waar uw werknemer last van heeft. En kijkt naar oplossingen die wél haalbaar zijn.

Wat doet de inzetbaarheidscoach?

De werknemer heeft in de meeste gevallen een luisterend oor en tips of adviezen nodig hoe hij het beste met de situatie om kan gaan. Een vraag die onze coaches stellen, is: “Is het nodig dat je hierom verzuimt?” “Hoe kan je je dagelijks leven aanpassen waardoor je je niet ziek hoeft te melden op je werk?”.

Tijdens het inzetbaarheidsgesprek geven we tijd en aandacht aan de werk- én privé situatie. Door de tips, adviezen en door het feit dat hij zich gezien voelt, ontstaat er inzicht. De werknemer krijgt vaak zelf het inzicht hoe hij het verzuim kan verkorten of zelfs kan voorkomen.

Ook kan onze inzetbaarheidscoach een onafhankelijk advies uitbrengen over een specialistische behandeling. Onze coaches hebben een medische achtergrond, zijn BIG-geregistreerd en mogen medische gegevens opvragen of medisch advies geven.

Wat zijn de 5 voordelen van het inzetbaarheidsgesprek voor u?

  1. 20 jaar ervaring in het aanpakken van klachten. Eerst als fysiotherapeut, nu als inzetbaarheidscoach.
  2. Een medische achtergrond en BIG geregistreerd. Onze coaches mogen zowel medische informatie opvragen als een medisch advies geven.
  3. Hierdoor bent u minder afhankelijk van de bedrijfsarts. Bedrijfsartsen zijn schaars, duur en geven vaak een abstract advies waar u als werkgever weinig mee kunt.
  4. Indien gewenst kan de inzetbaarheidscoach direct interventies inzetten, zoals een fysiotherapeut psycholoog of ergotherapeut.
  5. Pro Corpus heeft 10 jaar ervaring op het gebied van Arbeid & Gezondheid, Revalidatie & Werkhervatting en Zorg. Juist deze combinatie maakt dat wij veel medische kennis in huis hebben, veel inzicht hebben in mogelijke oplossingen en snel kunnen schakelen. Hierdoor kunnen we sneller zorgen dat uw werknemer weer aan het werk is!

Gemiddeld heeft onze inzetbaarheidscoach 1 tot 4 gesprekken nodig.

Wilt u weten hoe u een opbouwend gesprek met uw zieke werknemer voert? Heeft u tips en adviezen nodig om uw werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen? Bekijk de website van de inzetbaarheidscoach of maak een afspraak.